Bureau Buhrs bestaat dit jaar vijf jaar! En dat willen we vieren. Met u.
Daarom organiseren we een aantal bijeenkomsten waarin we graag onze
kennis met u delen. De eerste bijeenkomst ‘Participatie en communicatie:
de nieuwe generatie’ vindt plaats op dinsdag 12 maart van 14.00 tot
17.30 uur in het EYE filmmuseum in Amsterdam. Bureau Buhrs verzorgt het
programma met bijdragen van o.a. Hegeman Bouwgroep en Smart Agent.
Deelname is gratis en u kunt zich aanmelden via het
aanmeldformulier.
|
De burger bestaat niet
Gemeenten, maar ook woningcorporaties, projectontwikkelaars,
bouwbedrijven en maatschappelijke instellingen ontwikkelen steeds vaker
beleid en producten in samenspraak met burgers, bewoners, klant of
cliënt. Al decennialang wordt er gesleuteld aan participatieladders,
do‘s en dont‘s en allerlei instrumentaria. De belangrijkste lessen die
hieruit getrokken worden zullen wij met u delen.
Steeds meer partijen komen echter tot het inzicht dat het niet het
instrument is dat doorslaggevend is, maar de kennis over de burger of de
klant zelf. En zoals vaker gezegd ‘de burger bestaat niet’.
Bureau
Buhrs en Smart Agent ontwikkelden daarom een methodiek voor participatie
en communicatie op basis van belevingswerelden van mensen. Door inzicht
te hebben in de belevingswerelden van (groepen) mensen en waar deze
groepen wonen, kunnen boodschap, tone-of-voice, beeldgebruik en
communicatiemiddelen op hen worden afgestemd. Maar ook
participatieaanpak, - middelen en acties kunnen worden toegesneden op de
belevingswerelden. En dat lijkt een nieuwe fase in te luiden in het
denken over participatie.
Theorie en praktijk
In een ‘pressurecooker’-bijeenkomst nemen we u mee langs verschillende
doelstellingen en randvoorwaarden van participatie en diverse
participatiemodellen. Maar vooral maakt u kennis met de methodiek ‘De
burger is ook een mens’. Michel Buhrs en Douwe Reitsma, CEO van Smart
Agent, vertellen hoe je de belevingswerelden van verschillende mensen
kunt onderscheiden, hoe je kunt achterhalen waar de verschillende
belevingswerelden wonen en hoe je vervolgens met deze mensen kunt
communiceren en hen zo effectief mogelijk kunt laten participeren.
Marita Flier van Hegeman Bouwgroep vertelt vervolgens hoe zij deze
methodiek heeft toegepast bij een renovatieproject in de wijk ‘t Lang in
Enschede. Bewoners moesten hier worden geïnformeerd over de renovatie.
Bovenal moesten zij worden gemotiveerd te kiezen voor een zo optimaal
renovatiepakket. Kennis van de belevingswerelden van de inwoners van
deze wijk bepaalden de participatie- en communicatieinzet.
Kennis van belevingswerelden onvermijdelijk
De middag wordt voorgezeten door Paul Q. van der Burg,
communicatieadviseur en oud (gevreesd) columnist van het vakblad voor
communicatie C. Aan het eind van de bijeenkomst zal hij de discussie met
de zaal leiden over de (on)vermijdelijkheid van de kennis van
belevingswerelden in de communicatie en participatie. Het laatste (half)
uur drinken we een borrel met uitzicht over het IJ!
De training is bedoeld voor medewerkers van overheden, corporaties,
kennisinstituten, ontwikkelaars en bouwbedrijven.
Michel Buhrs schreef in 2002 het baanbrekende boek ‘Gestructureerde
Onzekerheid. Raamwerk Interactief Beleid en communicatie’. In 2003 droeg
hij aan het boek ‘Overheidscommunicatie’ het hoofdstuk Interactieve
Beleidsvorming bij en in 2012 schreef hij (met Monique Neyzen) het
hoofdstuk ‘Participatie, invloed van burgers en professionals in beleid’
in het boek ‘Communicatie van Organisaties. Handboek Public Relations’.
In 2012 verscheen de publicatie ‘De burger is ook een mens.
Burgerparticipatie op basis van belevingswerelden.’ |
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten